Segelkronans historia

Byggd 1901 av H Brandenburg, Hamburg, Tyskland. Döpt till S/S Wilhelmsburg och levererad till Wachsmuth&Krogman, Hamburg. Insatt för Hamburg-Harburg Linie som hamnfärja.

1914 Insatt för Kejserliga marinen under första världskriget

1920 (22 okt) Såld till Sassnitzer Dampfschiffs-GmbH

1935 Såld till Georg Schildt, Straulsund. Omdöpt till BINZ samt ombyggd

1939 (30 april) övertagen av Tyska Kriegsmarine. Insatt för U-båtskommandot i Kiel

1942 (nov) Redad av W Schoonbek & Co

1946 Insatt i trafik på Elbe

1950 (15 maj) såld till Schiffarhrt der Inselgemeinde Langeoog, Tyskland, omdöpt till LANGEOOG III. Ombyggd vid Jadewerft, Wilhelmshafen.

1976 Såld till Kapitän Dethlefs, List, Tyskland. Omdöpt till GRET PALUCCA.

1987 (maj) såld till Lidköping. Ombyggd och omdöpt till LÄCKÖ. Upplagd som restaurangfartyg i Lidköping

1993 Såld till Båtrestaurang MS Visholmen AB, Strängnäs. Omdöpt till VISHOLMEN. Bogserad till Strängnäs. Upplagd som restaurangfartyg.

1996 Såld till Oxelösundsbåten AB  Upplagd i Oxelösund. Omdöpt till NOAKS ARK. Flyttad till Södertälje.

2006 (27 sep) Såld till SOSS AB. Flyttad till Mälarvarvet för uppfräschning.

2007 (1 febr) Bogserad från Mälarvarvet till Skeppsholmen, Östra Brobänken.

2007 (17 april) Namngivningsceremoni med efterföljande middag. Fartyget nu omdöpt till SEGELKRONAN